انجمن حمایت از زنان مطلقه و نهاد‌های حامی آن‌ها

درخواست کمک مالی از افراد خیر و راه‌های آشنایی با مؤسسات خیریه 
2022-07-23

در جریان طلاق به ویژه در شهر‌های کوچک و سنتی زنان از مردان آسیب‌پذیرتر هستند. این واقعیت غیرقابل انکار است و برای همین انجمن حمایت از زنان مطلقه شکل گرفته است تا این آسیب‌ها را به حداقل برساند. با توجه به بالارفتن آمار طلاق خیلی از خانواده‌ها درگیر این موضوع هستند و نیازمند مشاوره و کمک هستند. ما در ادامه مطلب نهادهای حامی این زنان و نحوه حمایت از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

دلایل مهم برای حمایت از زنان مطلقه

همانطور که پیش‌تر در مقاله “بهترین روش‌ کمک به زنان بی سرپرست و حمایت آن‌ها” ، روش‌هایی برای حمایت از زنان بی سرپرست پرداخته‌ایم، گروهی از زنان مطلقه که سرپرست عاطفی و مالی خود را در جریان طلاق از دست می‌دهند، جز زنان بدون سرپرست یا سرپرست خانوار تلقی می‌شوند. چند دلیل برای حمایت از این زنان وجود دارد:

جلوگیری از فقر و بزهکاری

فقر خود عامل بسیاری از مفاسد و جرم‌ها در جامعه است. فقر شدید، مادر معضلاتی بزرگ بوده، به همین دلیل انجمن حمایت از زنان مطلقه به وجود آمده تا ثابت کند پیشگیری بهتر از درمان است.

بسیاری از زنانی مطلقه که به هر دلیلی بهره مالی از همسر سابق خود دریافت نمی‌کنند و حضانت فرزندان را نیز برعهده دارند، ممکن است از نظر مالی در تنگنا قرار بگیرند. حمایت مالی و جلوگیری از بروز معضل فقر دلیل خوبی برای کمک به آنهاست.

جلوگیری از معضلات مختلف برای نسل‌های آینده

انجمن حمایت از زنان مطلقه  به این دلیل به وجود آمده است که اثرات طلاق فقط مربوط به زمان طلاق نبوده. فرزندان طلاق و آسیب‌های ناشی از جدایی گاهی یکی دو نسل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر زنان مطلقه، فرزندان طلاق نیز نیاز به حمایت دارند تا خلأ مالی و عاطفی روند طبیعی زندگی آنان را مختل نکند.

کاهش محرومیت‌های اجتماعی

اغلب زنان مطلقه به دلیل برخی قواعد سنتی و عرفی در جامعه پذیرفته شده نیستند و از امکانات اجتماعی و اقتصادی کمتری برخوردارند. اعمال سلیقه در استخدام، مهارت‌آموزی و تحصیل آن‌ها باعث شده تا به دنبال کارهای سطح پایین و مشاغل کم درآمد باشند. این امر خود یکی از دلایل فقر این قشر از جامعه نیز هست.

کاهش آسیب‌های اجتماعی

متاسفانه نگاه برخی جوامع به زنان مطلقه نگاه خوبی نیست. همین امر موجب بروز سوءنیت و سوءبرداشت نسبت به آنان شود. طبق یک تحقیق در محلات و شهرهای کوچک این افراد بارها شاهد تعرض و سخنان بیهوده افراد نسبت به خود بوده‌اند. یکی از دلایل تشکیل انجمن حمایت از زنان مطلقه کاهش این‌گونه رفتار و بروز آسیب‌های اجتماعی است.

نهادهای حامی از زنان مطلقه و بدون سرپرست

نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد در زمینه حمایت از این قشر فعالیت دارند. با این وجود نیاز به حمایت خیریه‌های بومی و محلی نیز از این زنان حس می‌شود. انجمن حمایت از زنان مطلقه که زیر نظر خانه خیرین استان فارس فعالیت دارد، تمام هم و غم خود را برای کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق که متوجه این زنان است، قرار داده.

این نهاد که زیر نظر خانه خیرین ایران فعالیت‌های عام‌المنفعه و خیرخواهانه خود را تنها به یک بعد محدود نکرده است. حمایت از بیماران خاص، زنان خود سرپرست، کودکان کار، زنان مطلقه و … بخشی از دامنه فعالیت آن است تا گامی هر چند کوچک برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته شود.

بهترین روش‌های حمایت از زنان مطلقه

انجمن حمایت از زنان مطلقه راهی برای کمک به این افراد بوده، اما می‌توان با یکی از روش‌های زیر هم حمایت خود از این زنان را انجام دهید و در این کار خداپسندانه شرکت کنید.

کمک مالی، راهی آسان و در دسترس

بخش اعظمی از مشکلات زنان مطلقه به خصوص اگر از شوهران بزهکار یا دارای اعتیاد جدا شده باشند، مشکلات مالی است. کمک مستقیم مالی به این افراد می‌تواند راهی برای کاهش فقر در این قشر باشد.

حمایت از فرزندان طلاق برای آینده بهتر

طبق آمار ۹۰ درصد از مادران که داستان تلخ جدایی را تجربه کرده‌اند، نگران آینده فرزندان خود هستند. کمک به تحصیل فرزندان طلاق و حمایت عاطفی از آن‌ها نیز کاری خداپسندانه است تا باری از روی دوش این مادران برداشته شود.

حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و کمک به خودکفایی

بسیاری از این زنانه حرفه و کاری را بلدند و یا در حال انجام آن هستند. انجمن حمایت از زنان مطلقه کارآفرینی برای این قشر را سرلوحه خود قرار داده است. شما هم می‌توانید با خرید از کالای تولیدی این عزیزان به صورت غیر مستقیم به آن‌ها کمک مالی بکنید و انگیزه ادامه کار و فعالیت را در وجودشان روشن نگه دارید.

یکی از راه‌های این‌گونه حمایت، خرید از بازارچه‌های‌ خیریه است که هنرهای دستی و محصولات تولیدی زنان مطلقه را نیز به فروش می‌رسانند. گاهی به جای سر زدن به بازارهای محلی بهتر است گشت زدن یا خرید آنلاین از این بازارچه‌ها، مانند بازارچه خیریه انجمن خیرین فارس را تجربه کنید.

شناسایی و معرفی به نهادهای معتبر برای کمک‌های درست و اصولی

در هر محله، کوچه، مجتمع یا خانواده افرادی هستند که با جدایی و تبعات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر چنین افرادی را می‌شناسید بهتر است آن‌ها را به انجمن‌های حمایتی معتبر و یا خیریه‌های فعال در این زمینه معرفی کنید.

همین انجمن‌ها گاهی یک دریچه به دنیایی عاری از فقر و تبعیض را به روی زنان مطلقه باز می‌کنند و نور امید را به زندگی آن‌ها بر می‌گردانند. فقط دقت لازم را در این زمینه داشته باشید و خیریه‌های دارای مجوز را برای این کار انتخاب کنید.

انجمن حمایت از زنان مطلقه، محلی امن برای آنان

در نهایت نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که زنان مطلقه در جامعه سنتی باید فشارهای زیادی را تحمل کنند. این فشارها آنان را از زندگی طبیعی و نرمال که حق هر کسی است، بازمی‌دارد که انجمن‌های حمایتی سعی در کاهش این فشارها دارند.

انجمن حمایت از زنان مطلقه خانه زیر نظر خیرین فارس نیز با همین هدف تشکیل شده و محلی امن و قابل اعتماد برای بازگردان روال عادی به زندگی این دسته از زنان است. روالی که حق هر فردی فارغ از وضعیت تأهل اوست.