درخواست کمک مالی از افراد خیر و راه‌های آشنایی با مؤسسات خیریه 

چرا برای کمک به بیماران حتما باید از طریق خیریه‌ها اقدام کنیم؟
2022-07-20
انجمن حمایت از زنان مطلقه و نهاد‌های حامی آن‌ها
2022-08-01

هدف هر مؤسسه خیریه، حمایت نیازمندان است که افراد واجد شرایط می­‌توانند با درخواست کمک مالی از افراد خیر با خیریه‌­ها در ارتباط باشند. یک مؤسسه خیریه ممکن است به فعالیت­‌های مذهبی، آموزشی و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با منافع عمومی و بشردوستانه بپردازد. قوانین هر مؤسسه خیریه جهت حمایت و درخواست کمک مالی از افراد خیر بسته به اینکه در چه کشوری هست و در چه دسته‌­ای فعالیت می‌کنند ممکن است متفاوت باشد.

زمینه فعالیت مؤسسات خیریه:

همه افراد در زندگی شخصی خود دچار مشکلات گوناگونی می‌شوند. برخی از این مشکلات به گونه­‌ای هستند که با کمک افراد دیگر قابل حل شدن است و مؤسسات خیریه با همین هدف مشغول به فعالیت می‌باشند. برخی از فعالیت‌هایی که مؤسسات خیریه انجام می‌دهند، شامل:

  • کمک به مردم آسیب دیده در بلایای طبیعی و بحران­‌های مالی
  • فعالیت و کمک در زمینه بهداشت و درمان: تأمین دارو و هزینه درمانی بیماری­‌های خاص مانند ام‌اس و سرطان‌ها و … یا کمک هزینه‌­های درمانی در بیمارستان­‌ها
  • کمک به معلولین حسی، جسمی و ذهنی: کمک­‌های مالی جهت خرید دارو یا وسایل و کمک­‌های روانشناسی
  • فعالیت در حوزه کارآفرینی و اشتغال: آموزش مهارت­‌های لازم و ایجاد فرصت­‌های شغلی به افراد نیازمند یا معرفی افراد دارای مهارت­‌های لازم به برخی از کارخانه­‌ها، شرکت‌­ها و…
  • فعالیت در حوزه عمران و آبادانی: کمک به بازسازی و نوسازی منازل نیازمندان یا ساخت مدارس و درمانگاه در مناطق مختلف
  • کمک هزینه ازدواج: تهیه جهیزیه و کمک­‌های مالی جهت شروع زندگی
  • کمک در حوزه زنان بی‌بضاعت و سرپرست خانوار: محور فعالیت جهت توانمندسازی زنان
  • فعالیت و کمک به ایتام: کمک به کودکان بی‌سرپرست
  • فعالیت و کمک در حوزه  کودکان کار و خیابان: محور­های فعالیت مؤسسات خیریه جهت فراهم کردن زندگی بهتر
  • فعالیت و کمک به آزادی زندانیان غیرعمد

مؤسسات خیریه چگونه به افراد کمک می‌کنند؟

مؤسسات خیریه با در میان گذاشتن اهداف خود با مردم و اطلاع ­رسانی اقداماتی که قصد دارند برای مددجویان انجام دهند از جانب افراد نیکوکار حمایت‌های مالی را دریافت نموده و با شناسایی نیازمندان واقعی، آن‌ها را حمایت می‌کنند. شناسایی افراد نیازمند، چندان کار ساده‌ای نیست و خانه خیرین استان فارس با قوانین و بررسی­‌های جامع و فعالیت شفاف، افراد نیازمند حمایت را به خیرین معرفی می‌کنند. همچنین جهت حفظ ارزش انسانی افراد نیازمند، هویت افراد را به‌صورت محرمانه نگه می‌دارند.

چه افرادی می‌توانند درخواست کمک مالی از افراد خیر داشته باشند؟

هدف اصلی و نهایی در یک مؤسسه خیریه ، کمک به نیازمندان واقعی و حمایت از آنان است. اصولاً مؤسسه‌های  خیریه مردمی به همین منظور تشکیل شده‌اند. افرادی که دچار مشکلات مالی جهت ادامه امور زندگی یا نیازمند به کمک برای هزینه­‌های درمان بیماری و … شرایط سخت را دارند، می‌توانند با مراجعه به مؤسسات خیریه معتبر مانند خانه خیرین استان فارس و معرفی خود و درخواست کمک مالی از افراد خیر و حمایتشان بهره ببرند. کارشناسان مؤسسات خیریه با بررسی همه‌جانبه اطلاعات فرد و تأیید هویت و نیازمند بودن افراد، آنها را به لیست خود اضافه می‌کنند.

در صورتی که فرد از داشتن حداقل­‌های یک زندگی عادی همچون مسکن مناسب، خوراک، پوشاک، گرمایش و … که همه افراد به آن نیاز دارند، محروم باشند یا در شرایط بیماری سخت قرار گرفته‌اند، می‌­تواند از مؤسسات خیریه درخواست کمک نماید. در صورتی که شخص یک بار درخواست کمک مالی از افراد خیر مؤسسات خیریه کرده و باز هم به کمک نیاز داشته باشد می­‌تواند مجدداً به آن مؤسسه خیریه درخواست کمک دهد. مؤسسات خیریه برای بهبود شرایط زندگی افراد شکل گرفته‌­اند و تا زمانی که فرد در شرایط مطلوبی قرار نگیرد وی را تنها نمی‌گذارند.

کمک­های غیرمالی مؤسسات خیریه

به طور کلی فعالیت مؤسسات خیریه به کمک مالی مستقیم محدود نمی‌شود و عمده‌ترین دسته‌بندی فقر از دیدگاه اجتماعی، آموزشی و بهداشتی است. این گروه از نیازمندان به حمایت مادی و معنوی احتیاج دارند تا بتوانند تحصیل را شروع کنند یا ادامه دهند. برخی خیریه‌ها در کنار کمک های مالی به کار جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی مانند پوشاک، خوراک و وسایل زندگی می پردازند. افراد نیازمند میتوانند در کنار درخواست کمک مالی از افراد خیر، کمک‌های غیر نقدی نیز هم دریافت کنند.

کمک‌های روانشناسی مؤسسات خیریه

مشکلات زندگی و بیماری‌های سخت، می‌تواند سبب بروز بیماری‌های روانشناسی مانند افسردگی یا  وسواس و … شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که با تنش و استرس زندگی  خود را انجام می­‌دهند، بهبودی چندانی در روند بیماری یا زندگیشان را مشاهده نمی‌­کنند. به همین دلیل مؤسسات خیریه با انجام مشاوره­‌های متعدد سعی بر این دارند که تنش و استرس را از افراد دور کند که بتوانند با روحیه بالاتری زندگی و فعالیت خود را انجام دهند. افرادی که با تنش و استرس مواجه می‌شوند، این انرژی و افکار منفی را به خانواده و دوستان خود نیز انتقال می‌دهند. از آنجایی که این موضوع اهمیت کمتری نسبت به بیماری‌های جسمی یا مشکلات مالی دارد، برخی از مؤسسات خیریه کمک‌های روانشناسی را در حوزه فعالیت خود پوشش نمی‌دهند. افرادی که با مشکلات روانشناسی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند با درخواست مشاوره و بررسی مؤسسات خیریه، از مشاوران مراکز استفاده کنند.

یکی از گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۵، حدود ده میلیون سازمان مردم نهاد از جمله خیریه در جهان ثبت شده‌اند. سهم ایران از این تعداد ۴۰۰۰۰ مؤسسه است. استان فارس و شهر شیراز با توجه به اینکه جز کلان شهرهای ایران با مردمانی خیر و خیرخواه است، مؤسسات خیریه  بسیاری را دارد که افراد نیازمند با درخواست کمک مالی  از افراد خیر و خیریه­‌ها می‌توانند زندگی بهتری را برای خود و خانواده خود فراهم کنند. همچنین افراد خیر می‌توانند با کمک از مؤسسات خیریه معتبر به افراد نیازمند کمک کنند. یکی از مراکز خیریه معتبر در استان فارس که هم افراد نیازمند می‌توانند درخواست کمک مالی از خیرین داشته باشند و هم خیرین با اطمینان کامل و اعتماد به افراد کمک کنند، مؤسسه خیرین فارس است. این موسسه بیش از ۳۰۰۰ موسسه خیریه عضو دارد و یکی از بزرگترین سازمان های مردم نهاد خیریه در خاورمیانه می باشد.