روز جهانی خیریه چه روزی است؟

کودکان بی‌سرپرست
بهترین مؤسسات برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست
2022-06-28
چرا برای کمک به بیماران حتما باید از طریق خیریه‌ها اقدام کنیم؟
2022-07-20

روز جهانی خیریه در پنجم سپتامبر (چهاردهم شهریورماه) به یاد مادر ترزا در سال ۲۰۱۲ از سوی سازمان ملل متحد نام‌گذاری شده است. هرساله مؤسسات خیریه در سراسر جهان برای بهبود شرایط زندگی نیازمندان، کودکان، پناهندگان، بیماران، حیوانات، طبیعت و … تلاش می‌کنند. ۴۴ کشور عضو سازمان ملل، مصوبه روز جهانی خیریه را تصویب کردند. در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳ اولین بزرگداشت سازمان ملل در نیویورک در دفتر مرکزی سازمان ملل به‌عنوان روز جهانی خیریه برگزار شد.

در سال ۲۰۱۴ در روز جهانی خیریه در بوداپست از مجسمه مادر ترزا رونمایی شد. این تندیس هدیه‌ای از طرف سفیر جمهوری آلبانی به شهرداری بوداپست بود. در آن سال تعداد زیادی پتو، بین نیازمندان توزیع شد و فروشندگان صندوق فروش روز خود را در اختیار خیریه قرار دادند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ در روز جهانی خیریه برنامه‌ای در سازمان برنامه توسعه پایدار را تصویب نمود به این عنوان که در سال ۲۰۳۰ بزرگ‌ترین چالش جهانی برای توسعه پایدار در جهان، ریشه‌کن کردن فقر و فقر شدید جهانی است. در این دستور کار، توجه جهانیان بر نیازهای آسیب‌پذیرترین و فقیرترین افراد جلب شده است.

سالروز مرگ «مادر ترزا»، سمبل قابل‌احترامی از کار خیرخواهانه است و انتخاب روز جهانی خیریه مستقیماً به  تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او در امور خیریه و کمک به هم‌نوع اشاره دارد قابل‌احترامی یک راهبه کاتولیک آلبانیایی متولد ۱۹۱۰ بود که در سال ۱۹۲۹ به هندوستان رفت. او در سال ۱۹۳۱ به‌عنوان راهبه قسم یادکرد و نام ترزا را برای خود انتخاب نمود. در سال ۱۹۴۸ صومعه را ترک کرد و پرستاری افراد قحطی‌زده و بینوا در هند را برعهده گرفت. ترزا خدمات زیادی را در دوران عمر خود انجام داد و در سال ۱۹۷۹ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او در اوج محاصره بیروت در سال ۱۹۸۲ توانست آتش‌بس موقتی بین ارتش اسرائیل و فلسطین ایجاد کند و دراین‌بین ۳۷ کودک را که در بیمارستان خط مقدم گرفتار شده بودند را نجات دهد. مادر ترزا بعد از گذراندن دورهای سخت بیماری در ۵ سپتامبر ۱۹۹۷ درگذشت و روز فوت او، روز جهانی خیریه نام گرفت.

سالانه در روز جهانی خیریه دولت‌ها و سازمان‌ها، باهدف قدرشناسی از خیرین، بنیادهای خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد، مراسم و جشن‌های متعدد برگزار می‌کنند که از اهداف دیگر آن، آگاه‌سازی مردم نسبت به اهمیت انجام کار خیر است.

زمینه فعالیت مؤسسات خیریه:

اغلب ما زمانی که اسم مؤسسات خیریه را می‌شنویم، تنها به کمک‌رسانی مالی به افراد نیازمند فکر می‌کنیم، اما زمینه فعالیت مؤسسات خیریه بسیار فراتر از کمک مالی است. در روز جهانی خیریه، بزرگ‌ترین مؤسسات دنیا با اهداف بسیاری، مبلغ زیادی را جمع‌آوری می‌کنند؛ مانند:

فعالیت و کمک در حوزه بهداشت و درمان

فعالیت در حوزه عمرانی و ساخت مدارس یا سرپناه

فعالیت در حوزه آموزشی

فعالیت در حوزه حمایت از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست

فعالیت در حوزه حمایت از بیماران خاص مانند معلولین، سرطان، ام اس، مالاریا و …

 

 

خیریه‌ها و مردم

کار خیر و نیکوکاری مفهوم جدید و نوظهوری نیست، بلکه از زمانی که انسان پا به زمین خاکی گذاشت در سرشت و ذات او وجود داشته و همیشه و در همه حال سعی در کمک و یاری به هم نوع خود داشته است. ایرانیان از دیرباز به فکر همنوعان و کمک به افراد نیازمند بوده‌اند به‌نوعی که جناب سعدی در قرن ۷ هجری قمری گفته است:

هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود

در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

ما را ز منع عقل مترسان و می بیار

کان شحنه در ولایت ما هیچ کاره نیست

روز خیریه

خیریه‌ها وسیله‌ای هستند تا به مردم برای انجام مسئولیت اجتماعی‌شان کمک کنند. چرا که تمام افراد جامعه در برابر اجتماع و هم‌وطنان خود مسئول نه هرچند اجباری در انجام این مسئولیت وجود ندارد اما مطمئناً افراد مسئولیت‌پذیر در ذهن همگان جایگاه ویژه‌ای دارند. تشخیص نیازمند واقعی یکی از وظایف مهم خیریه‌هاست و همین سبب می‌شود تا مردم به‌جای کمک‌رسانی مستقیم به نیازمندان، از خیریه بخواهند تا کمک آنان را به دست نیازمندان برسانند. خیریه‌‌ای قابل‌اعتماد است که شفافیت مالی داشته و کمک‌های مردمی را امانت بداند و در رساندن آن به دست نیازمند واقعی نهایت امانت‌داری را به کار گیرد و با ارسال گزارش‌های مستند خیال خیرین و حامیان را آسوده کند.

 

 

جامع‌ترین لیست مؤسسه خیریه در شیراز

شهر شیراز به‌عنوان یکی از ۵ کلان‌شهر ایران دارای افراد خیر زیادی است که با کمک هم و کمک خیریه‌ها خدمات بسیاری را انجام می‌دهند. معرفی و شناخت خیریه‌های معتبر در شیراز به افراد کمک می‌کند تا با آسودگی خیال به همنوعان خود کمک کنند هرچند انتخاب از میان فهرست مؤسسات خیریه فعال در کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی، تحصیلی، فرهنگی، آموزشی، درمانی و غیره کار آسانی نیست. خانه خیرین استان فارس یکی از زیرمجموعه‌های خانه خیرین ایران است. خانه خیرین ایران در سال ۱۳۸۲ در تهران تأسیس شده است و بیش از ۳۰۰۰ مؤسسه خیریه عضو دارد و یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه در خاورمیانه است.

مزیت کار خیر و کمک به دیگران:

اهمیت کار خیر و کمک به دیگران بر کسی پوشیده نیست و اهمیت این موضوع به حدی بالا است که روز جهانی خیریه در تقویم ثبت شده است. مشارکت در کار خیر و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه، علاوه بر اجر و پاداش معنوی، می‌تواند سلامت روان افراد را بهبود بخشیده و آن را تقویت نماید. بر اساس نظریه روان‌شناسان، افرادی که همواره در صدد حل مشکلات و گرفتاری‌های دیگران هستند و بدون هیچ چشم داشتی محبت می‌کنند، در برابر مشکلات عاطفی و فشارهای عصبی ناشی از آن، از روحیه قوی‌تری برخوردار بوده و به‌راحتی آسیب نمی‌بینند.

روز جهانی خیریه

از مزیت‌های کار خیر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

بخشش موجب قدردانی می‌شود.

هدیه دادن مسری است.

روحیه همکاری و روابط اجتماعی را افزایش می‌دهد.

کار خیر ساده‌ترین راه برای مقابله با استرس و حفظ آرامش است.

کار خیر روند پیری مغز را کاهش می‌دهد.

نوع‌دوستی، سبب کاهش درد جسمی می‌شود.

برای مشاوره و یا حتی کمک در خیریه می‌توانید با ما تماس بگیرید.