بهترین مؤسسات برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست

انجمن حمایت از بیماران کلیوی
انجمن حمایت از بیماران کلیوی! چگونه می‌توان حامی بیماران کلیوی بود؟
2022-06-27
خیریه جهانی
روز جهانی خیریه چه روزی است؟
2022-07-02

حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای کمک به حل این مسئله مهم اجتماعی است. در این مقاله با اهمیت موضوع کودکان بی‌سرپرست، حمایت از آن‌ها و مؤسسات مختلفی که برای کمک به این کودکان وجود دارند آشنا خواهیم شد.

 

کودک بی‌سرپرست کیست؟ و تاریخچه حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست

در هر جامعه مسائل اجتماعی مختلفی است که باید برای حل آن‌ها تلاش کرد. کودکان بی‌سرپرست یک مسئله اجتماعی بسیار مهم بوده که در تاریخ همیشه وجود داشته‌ است. این کودکان به دلایل مختلفی مانند فوت والدین، فقر، ازدواج مجدد و یا بیماری‌های لاعلاج آن‌ها از نعمت حضور در خانواده و داشتن پدر و مادر محروم شده‌اند و بنابراین در معرض خطرات روحی و روانی زیادی قرار می‌گیرند. آن‌ها نیازمند خدمات روان‌شناختی هستند و ممکن است در آینده مرتکب انواع بزهکاری‌ها شوند.

تا ابتدای قرن ۱۷ میلادی، سازوکاری رسمی برای حمایت از یتیمان وجود نداشت و سرنوشت تلخی، از رها شدن تا بردگی، در انتظار آن‌ها بود. کم‌کم کودکان بی‌سرپرست نیز مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفتند. در کشور ایران در دوران صفویه و قاجاریه مکان‌هایی برای نگهداری از ایتام ایجاد شد؛ اما در ۱۲ خرداد ۱۲۸۶، در دوره‌ی اول مجلس شورای ملی، نگهداری از اطفال بی‌سرپرست و سرراهی یکی از وظایف بلدیه (شهرداری) قرار گرفت و بنابراین اولین پرورشگاه دولتی در سال ۱۲۹۸ در تهران افتتاح شد. از آن زمان تاکنون تعداد بسیار زیادی خیریه و سمن در جهت حمایت از کودکان بی‌سرپرست تشکیل شده‌اند که از آن‌ها نگهداری کرده و یا به آن‌ها کمک مالی می‌رسانند.

 

روش‌های حمایت از کودکان بی‌سرپرست و اهمیت آن

در دین اسلام تأکید بسیار زیادی به حمایت از ایتام شده و احادیث و روایت‌های زیادی مبنی بر ارزش و ثواب این کار خیر نقل شده است. از امیرالمؤمنین که پدر یتیمان کوفه بودند، آمده است که: «یكی از والاترین مراتب نیكوكاری، لطف و اِحسان نسبت به یتیمان است» و همین موضوع میزان اهمیت یتیم‌نوازی را مشخص می‌کند.

برای حمایت از این کودکان راه‌های متفاوتی وجود دارد: به فرزندخواندگی گرفتن آن‌ها، وقت گذراندن و آموزش مهارت، قیم شدن، کمک به تحصیل، درمان، خرید جهیزیه و حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست. یکی از ساده‌ترین و اولین راه‌های کمک به ایتام، کمک‌های نقدی است؛ ازآنجاکه این کودکان مشکلات اقتصادی زیادی نیز دارند، کمک مالی می‌تواند بسیار راهگشا باشد و باعث می‌شود که آسیب‌های اجتماعی کمتری را در آینده شاهد باشیم.

 

حمایت کودکان بی سرپرست

یافتن بهترین مؤسسات برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست

کمک‌های خود را می‌توانید از طریق مؤسسات خیریه به دست ایتام برسانید. اما خیریه‌ها و سمن‌های زیادی وجود دارند و باید معتبرترین آن‌ها را پیدا کرد. بهترین مؤسسه‌هایی که می‌توانید به آن‌ها کمک‌های نقدی خود را برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست ارسال کنید، خیریه‌هایی هستند که از مجوز رسمی سازمان بهزیستی و اعتبار کافی برخوردارند؛ بنابراین باید قبل از ارسال کمک، مؤسسه را اعتبارسنجی کرده و از صحت و شفافیت فعالیت‌های آن‌ها مطمئن شوید.

۵ مورد که می‌تواند شما را در یافتن بهترین خیریه‌ها کمک کند، باهم مرور می‌کنیم:

 

  1. وب‌سایت خیریه و مأموریت آن را بررسی کنید: مؤسسات خیریه‌ای شایسته کمک‌های شما هستند که در رسالت و ارقام خود شفاف هستند. با قدمت، مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای آنها در وب‌سایتشان آشنا شوید و می‌توانید حضوری نیز به آن‌ها سر بزنید.
  2. بررسی کنید که آیا خیریه اهداف قابل‌اندازه‌گیری دارد یا خیر: یک مؤسسه خیریه مؤثر، اهداف روشن و شفافی دارد و حمایت شما کمک می‌کند تا به آن‌ها برسد. اما اگر هدفی وجود نداشته باشد، احتمالاً با شکست مواجه خواهد شد و یا کمک شما را هدر می‌دهد. مؤسسه خیریه همچنین باید بتواند هزینه‌های خود را محاسبه کند و مدارکی از کارهایی که انجام می‌دهد را ارائه دهد.
  3. موفقیت‌هایی را که مؤسسه خیریه به دست آورده است، ارزیابی کنید: اگر کسب‌وکاری نتواند به اهداف خود برسد، روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. خیریه‌ها نیز همین‌گونه هستند. اگر هیچ‌کس نتواند پیشرفت یک مؤسسه خیریه در رسیدن به اهداف خود را ارزیابی کند، احتمالاً خیریه نتوانسته موفق باشد و تغییر مثبتی ایجاد کند.
  4. وضعیت مالی و آمار مؤسسه خیریه را بررسی کنید: سازما‌ن‌های قابل‌اعتماد هرسال صورت‌های مالی و گزارش‌ها را به‌طور عمومی منتشر می‌کنند. اگرنه، باید بتوانند آن‌ها را در اختیار اعضای عمومی که علاقه‌مند به اهدا هستند قرار دهند.
  5. منابعی را بیابید که با خیریه کار می‌کنند یا از آن سود می‌برند: تجربه شفاهی و دست‌اول از کار یک مؤسسه خیریه به شما امکان می‌دهد کیفیت آن خیریه را بدانید. مؤسسه خیریه را خودتان بررسی کنید یا با کسی که با آن آشنا است صحبت کنید. به‌این‌ترتیب، مطمئن هستید که کمک مالی شما به‌جای مناسب خواهد رفت.

 

 مؤسسات برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست

 

معرفی مؤسسات خیریه برای حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست

از معروف‌ترین و نامی‌ترین موسسه در ایران، موسسه‌ی خیریه‌ی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک است که سال ۱۳۷۰ ، حمایت همه جانبه‌ی خود را از این کودکان دریق نساخته است. این حمایت شامل کودکان زیر ۱۶ سال می‌شود که در سه حوزه‌ی خیریه، درمان و تحقیقات فالیت دارد.

همچنین خانه خیرین فارس بیش از ۳۰۰۰ عضو قابل‌اعتماد در زیرمجموعه خود دارد که تعدادی از آن‌ها مانند خیریه متوسلین به حضرت زهرا، عطر یاس نبوی و چلچراغ آل طاها نیز در راستای حمایت از کودکان بی‌سرپرست فعالیت می‌کنند.

حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست: راهی برای حل این مسئله مهم اجتماعی

درباره ایتام در دین و فرهنگ ما بسیار سفارش شده است و حمایت مالی از کودکان بی‌سرپرست و کمک‌های معنوی هر دو مهم هستند و در مسیر تبدیل آن‌ها به بزرگ‌سالانی مفید برای جامعه، بسیار راهگشا خواهند بود.

برای آشنایی با یکی دیگر از مشکلات اجتماعی، یعنی کودکان کار و انواع کمک به آن‌ها می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما سایت خانه خیرین فارس نظرات و سؤال‌های خود را در رابطه با خیریه‌های مخصوص کمک به ایتام بیان کنید.