چگونه می‌توانیم از طریق انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار حامی آن‌ها باشیم؟

کودکان کار شیراز
چگونه می‌توانیم به کودک کار در شیراز و ایران کمک کنیم؟
2022-06-22
انجمن حمایت از بیماران کلیوی
انجمن حمایت از بیماران کلیوی! چگونه می‌توان حامی بیماران کلیوی بود؟
2022-06-27

انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار راهی مطمئن برای حمایت از زنانی است که در جامعه به عنوان بدسرپرست و بی‌سرپرست شناخته می‌شوند. در صورتی که باید این اصطلاح نادرست در مورد آنان را با عنوان زنان سرپرست خانوار جایگزین کرد. این زنان  به دلایل مختلف حامی مالی و عاطفی خود را در زندگی از دست داده‌اند و جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند که نیاز به رسیدگی و حمایت دارند.

 

زنان سرپرست خانوار چه کسانی هستند؟

طبق تعاریف دقیق علمی و پژوهش‌های صورت زنان سرپرست خانوار به بانوانی اطلاق می‌شوند که شریک زندگی و حامی خود را ازدست‌داده باشند یا از حمایت آن‌ها به دلایلی برخوردار نباشند. به‌طورکلی می‌توان این دسته از زنان به چند گروه تقسیم کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • زنان مطلقه و زنان بیوه
  • زنان دارای شوهر معتاد
  • زنان مهاجر
  • زنان دارای شوهران زندانی
  • زنان دارای شوهران بیکار یا مریض
  • زنان خودسرپرست به طور مثال زنان سالمند تنها
  • زنان با شوهران ازکارافتاده و یا مجهول‌المکان

طبق همین تعاریف و دسته‌بندی نیز تأکید شد که نباید به آن‌ها زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست گفت، زیرا بار حمایت از خانواده بر دوش این زنان افتاده است و با نام زنان سرپرست خانوار شناخته می‌شوند. انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار هم با این تفاسیر نامی درست برای خود انتخاب کرده است.

سرپرست خانوار

چه آسیب‌هایی که متوجه زنان سرپرست خانوار است؟

نداشتن سرپرست و بازی دو نقش برای این افراد خود توان بالای روحی را می‌طلبد. از این مسئله هم که بگذریم این زنان از نظر مالی اغلب در وضعیت خوبی قرار ندارند. در واقع اصلی‌ترین آسیبی که متوجه این زنان است فقر مالی بوده که به تبعات آن ممکن است آن‌ها را درگیر مسائل دیگر نیز کند.

اعتیاد نیز درصورتی‌که سرپرست اصلی خانواده نیز درگیر آن بوده باشد، یک آسیب مهم دیگر است. اما فراتر از همه این آسیب‌ها، بیکاری و عدم آموزش برای جذب در سیستم کاری است که خود عامل به‌وجودآورنده هزاران آسیب در دل جامعه است. انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار با شناسایی و جذب این زنان سعی در کاهش این آسیب‌های اجتماعی نیز دارد.

 

چگونه حامی زنان سرپرست خانوار باشیم؟

حمایت از زنان سرپرست خانوار به معنی کاهش آسیب‌های اجتماعی گفته شده است. البته در ابعاد بزرگ‌تر و گسترده‌تر سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی آنان را نیز به همراه خواهد داشت. در هر شهر و روستایی می‌توان زنانی را یافت که درگیر این معضل هستند، اما به‌جای کمک مستقیم بهتر است برای توانمند شدن آنان از طریق مراجع و مراکز دارای صلاحیت در این زمینه اقدام کرد تا خدای ناکرده عزت‌نفس این زنان نیز آسیب نبیند.

انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار، راهی مطمئن برای کمک

خانه خیرین استان فارس که زیر نظر مستقیم خانه خیرین ایران فعالیت می‌کند و مجوزهای قانونی برای این کار را دارند مرجع مطمئنی برای کمک به این زنان است. فعالیت‌های حمایتی این مرکز با حفظ آبرو و اطمینان از کمک به افراد واجد شرایط صورت می‌گیرد. با عضویت در این انجمن و یا یکی از راه‌های زیر می‌توان حامی این دسته از زنان شد.

·       کمک‌های مالی و نقدی، روشی آسان برای حمایت

همان‌طور که اشاره شد زنان سرپرست خانوار اغلب درگیر یک معضل بزرگ به نام فقر مالی هستند. فقر مالی خود راه را برای بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی باز می‌گذارد. از آنجایی هم که به هر مرجعی برای کمک مالی نمی‌توان اطمینان داشت، بهتر است که از طریق این انجمن مبالغ موردنظر خود را به دست زنان سرپرست خانوار برسانید.

·       شناسایی و معرفی به مراجع معتبر برای کمک‌های اصولی

انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار، فعالیت خود را فقط برای حمایت از دسته خاصی افراد متمرکز نکرده است و درصورتی‌که شخصی با شرایط و تعریف گفته شده می‌شناسید با معرفی او به انجمن گامی مهم برای حمایت از وی برداشته‌اید. خود این انجمن نیز دائم در حال انجام این پروسه است تا جمعیت تحت پوشش خود را گسترش دهید.

زنان سرپرست خانوار

·       کمک به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، روشی عالی برای حمایت

یکی از اصلی‌ترین اهداف انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار این است که زنانی با این شرایط توانمند شده و محتاج کسی برای کار و درآمد نباشند. توانمندسازی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد تا زنان شغل و حرفه‌ای را بیاموزند و به دل جامعه بازگردند.

آموختن و داشتن یک شغل یا حرفه می‌تواند منشأ خیر در زندگی آنان شده و از آسیب‌هایی که در پی بیکاری و فقر شکل می‌گیرد جلوگیری کند. شما نیز در صورت  برخورداری از توان آموزش یک حرفه با فعالیت داوطلبانه در این انجمن می‌توانید راه رسیدن به این هدف بزرگ را هموارتر کنید.

 

·       کمک‌های غیرمستقیم مالی، راهی برای روشن ماندن شعله امید

کمک مالی، فقط واریز وجه نقد به‌حساب بانکی این عزیزان یا مراجع حامی آن‌ها نبوده و نیست. بسیاری از این زنان بعد از توانمند شدن هم نیاز به حمایت شما عزیزان خیّر دارند. بازارچه‌های فروش محصولات تولید شده توسط آن‌ها، جایی است که می‌توانید تمام حمایت خود را از آن‌ها نشان دهید و با خرید تولیدات آن‌ها علاوه بر کمک مالی، نور امید را دلشان روشن نگه‌دارید. بازارچه خانه خیرین استان فارس نیز به همین هدف راه‌اندازی شده است.

نکات مهم در مورد انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار

باتوجه‌به اینکه ایرانی‌ها اوج همدلی خود را با هم‌وطنان خود در شرایط مختلف نشان داده‌اند، گاهی از این حس همدلی سوءاستفاده می‌شود. برای جلوگیری از این معضل انتخاب مرجع درست و دارای صلاحیت کار برای حمایت آسان‌تر خواهد کرد. انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز یکی از مراجع دارای صلاحیت است که با روش‌های گفته شده می‌توانید در اقدامات خیرخواهانه این انجمن مشارکت مؤثر و حداکثری داشته باشید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خانه خیرین فارس و انجمن‌های حمایتی زیر نظر این مرجع، قسمت درباره ‌ما سایت این موسسه را مطالعه کنید. در صورتی هم که نیاز به راهنمایی و یا کسب اطلاعات بیشتر از نحوه کمک به این دسته از افراد را دارید راه‌های ارتباطی ذکرشده در بخش تماس با ما همیشه بر روی شما گشوده است.