چگونه می‌توانیم به کودک کار در شیراز و ایران کمک کنیم؟

بیماران نیازمند
کمک به بیماران نیازمند و بهترین روش حمایت از آن‌ها
2022-06-19
حمایت از زنان سرپرست خانوار
چگونه می‌توانیم از طریق انجمن حمایت از زنان سرپرست خانوار حامی آن‌ها باشیم؟
2022-06-26

مطمئناً اغلب افراد در زمان‌هایی مانند پشت چراغ قرمز و یا گشت زدن در بازار، کودکان کم سن و سالی را دیده‌اند که مشغول دست‌فروشی، تمیز کردن شیشه خودروها و دیگر کارها هستند و تمامی این کارها به هیچ عنوان مناسب شرایط سنی و توان آن‌ها نیست. تمامی این کودکان به دلایل مختلفی مانند فقر، مشکلات مالی، مشکلات فرهنگی و غیره توسط باندهای سودجو به کار گرفته می‌شوند و اغلب آن‌ها از درس خواندن محروم شده و نیازهای کودکانه آن‌ها کاملاً نادیده گرفته خواهد شد. به چنین افراد کم سن و سالی، کودک کار گفته می‌شود. در واقع کودک کار در شیراز و دیگر شهرهای کشور، در ازای مبلغ بسیار ناچیزی، کارهای بسیار سختی انجام می‌دهند.

اما وظیفه دیگر شهروندان در قبال این کودکان چیست؟ چگونه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوالات و مسائل مهم کودک کار در شیراز و ایران  پرداخته می‌شود.

چگونه می‌توان به کودکان کار کمک کرد؟

برای کمک به کودکان کار در شیراز و ایران و نوع رفتار با آن‌ها باید از روش‌های اصولی استفاده کرد. در ادامه چندین راهکار مناسب و اصلی برای این موضوع پیشنهاد می‌شود که از اصلی‌ترین آن کمک از طریق موسسه است که می‌توانید برترین موسسه را با بهترین موسسات برای حمایت ازز کودکان بی‌سرپرست تشخیص دهید. پس از آن به طریقه‌های زیر می‌توانید از این کودکان حمایت کنید:

۱- با کودک کار در شیراز و دیگر شهرها باید مانند یک فروشنده رفتار کرد.

اغلب این کودکان، کالاهایی مانند فال، دستمال، جوراب و غیره می‌فروشند. افراد باید با کودکان طوری رفتار کنند که خرید کالا از آن‌ها برایشان اهمیت داشته و از روی ترحم خرید نمی‌کنند. همین رفتار به کودک شخصیت می‌دهد. در واقع کودک باید بداند که فروشنده است نه متکدی و این رفتار بسیار اهمیت دارد. برای انجام این نوع رفتاری می‌توان جنس را کاملاً برانداز کرده و گاهی نیز برای قیمت چانه زد. همچنین هیچ‌گاه نباید به کودک پول اضافه پرداخت کنید.

۲- قاطعانه به آن‌ها نه بگویید.

زمانی که نیازی به کالا ندارید و یا تمایلی به خرید از کودک کار در شیراز و یا دیگر شهرها ندارید، با لحنی مهربان اما قاطع باید به آن‌ها نه بگویید. گاهی حتی یک نگاه معصومانه به این کودکان می‌تواند تمایل به خرید نکردن را از بین ببرد. اما اگر این خرید قرار است با غر زدن و یا کوچک کردن کودک همراه باشد، بهتر است اصلا خرید نکنید. در این هنگام ، با لحن آرامی از او تشکر کنید و بدون توهین بگویید که به آن جنس نیازی ندارید. هر نوع توهین و پس زدن کودکان کار می‌تواند به شخصیت آن‌ها ضربه وارد کند.

کودکان کار

۳- نذر غذا برای کودکان کار در شیراز.

با توجه به نتیجه تحقیقات، اغلب کودکان کار دچار مشکلات تغذیه‌ای هستند. این کودکان در سرما و گرما و همچنین در کلان‌شهرها مانند شیراز، در معرض هوای آلوده نیز قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های کمک به کودکان کار، دادن خوراکی‌ها و غذاهای مفید و مقوی به آن‌ها است. افرادی با اعتقادات مذهبی که هرساله نذری می‌پزند، می‌توانند آن‌ها را در میان کودکان کار و دیگر افراد فقیر تقسیم کنند. بهتر است این حجم از موادغذایی که هرساله برای پختن نذری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در راه درست‌تری مصرف شود. با پخش این غذا در میان کودکان کار می‌توان بساط شادی حتی برای یک شب در خانه و خانواده‌شان برپا گردد.

 

۴- کودک کار در شیراز و دیگر شهرها مجرم نیست.

بهتر است این تصور که برخی از سریال‌های صدا و سیما جا انداخته‌اند که کودک کار در شیراز و یا دیگر شهرها توسط سازمان‌های خلافکار به کار گرفته می‌شود، فراموش کنید. شاید درصد کمی از این کودکان عضو این گروه‌ها باشند و به راه خلاف کشیده شوند. اما اکثر این کودکان خانواده دارند و نان‌آور خانه هستند و کمک خرج هستند. بنابراین رفتار توهین‌آمیز و استفاده از کلمات زشت در زمان برخورد با این کودکان کاملاً اشتباه است. با انجام این کارها تنها اعتماد کودکان نسبت به مردم و جامعه از بین می‌رود. آن‌ها مسبب اتفاقات و شرایط بدی که در آن قرار دارند، نیستند. گاهی خرید یک فال و یا دیگر وسایل کوچک از کودکان کار می‌تواند لبخند بزرگی بر روی لب آن‌ها بنشاند. پس بهتراست با نیت خیر این خرید انجام شده و بد به دل راه نداد.

 

۵- خشونت و یا سواستفاده جنسی از این کودکان باید گزارش شود.

در صورت برخورد با مواردی که در آن کودک دچار بدسرپرستی، خشونت و یا سواستفاده جنسی می‌شود، حتماً باید با پلیس ۱۱۰ و یا اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع داده شود. طبق قوانین کشوری، سازمان بهزیستی می‌تواند کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را نگهداری کند ولی نتیجه این اقدام شاید طولانی و زمان‌بر باشد.

۶- خرید وسایل کمک آموزشی برای کودک کار در شیراز و دیگر شهرها.

کودک کار در شیراز و شهرهای دیگر شاید بیشتر از ۱۱ ساعت در روز را سر چهارراه بوده و کار می‌کند. با این حجم از کار، مطمئناً دیگر مجالی برای درس خواندن وجود ندارد. برخی از کودکان به تحصیل و درس خواندن علاقه دارند، اما شرایط زندگی به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. پس با شناسایی این افراد، می‌توان برای آن‌ها لوازم التحریر و یا دیگر وسایل کمک آموزشی خریداری کرد. حتی در صورت وجود وقت اضافی، می‌توان ساعتی را صرف آموزش آن‌ها کرد.

کودک کار

۷- این کودکان سوژه‌ شبکه‌های اجتماعی نیستند.

متأسفانه آمار کودکان کار در ایران روز به روز در حال افزایش است و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، شرایط اقتصادی موجود در کشور و فقر است. مدیریت نامناسب منابع، موجب یک شکاف طبقاتی بزرگ در جامعه شده، به طوریکه افراد فقیر روز به روز فقیرتر شده و در مقابل سرمایه‌داران، داراییشان افزایش می‌یابد. این موضوعات موجب افزایش کودک کار در شیراز و دیگر کلان شهرها می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشت که این کودکان به هیچ عنوان سوژه شبکه‌های اجتماعی نیستند. مطمئناً افرادی که این کار را انجام می‌دهند، به فکر کمک کردن به کودکان کار نبوده و تنها هدفشان جذب مخاطب در شبکه اجتماعی و افزایش فالور خواهد بود. در واقع دید ابزاری و سواستفاده از این کودکان، بسیار فرهنگ غلطی است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید قسمت درباره‌ما را مطالعه و در صورت سوال یا در صورت هماهنگی به قسمت تماس‌با‌ما مراجعه کنید.