کلاس قصه خوانی
2019-08-24
کودکان خوزستان
2019-09-11

کودکان به دلیل عدم توانایی در احقاق حقوق فردی و اجتماعی خود، از اقشار آسیب‌پذیر اجتماع هستند که حقوق آن‌ها می‌تواند تحت تاثیر شرایطی از قبیل فقر مالی و فرهنگی، به راحتی پایمال شود. در این میان نقش خانواده به عنوان منشأ عشق و بالندگی، در تامین سلامت جسم و روان کودکان امری انکار ناشدنی‌ست. آسیب‌پذیری یک خانواده، عاملی اساسی برای آسیب رسیدن به جسم و روان هر کودک است. فقر، اعتیاد، طلاق، بیکاری، مهاجرت اجباری و… همگی از عواملی هستند که یک خانواده را آسیب‌پذیر می‌سازند. 
.

.
آیین طفلان مسلم:
آئین طفلان مسلم، با محوریت کودکان و نوجوانان بزهکار، از جمله طرح‌هایی است که جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی(ع)، بر پایه ریشه‌های عمیق فرهنگی و دینی ایرانیان از سال ۸۵ اقدام به برگزاری آن کرده است. این طرح از سال ۸۵ هر ساله به صورت پی در پی از تاسوعا تا اربعین حسینی (ع) با شعار «برای طفلان مسلم دیروز می گرییم، آیا برای طفلان مسلم امروز می کوشیم؟» انجام پذیرفته است. 
طرح بر اساس تحقیق و ریشه‌یابی و تامین بستر مناسب اجتماعی برای دستیابی کودکان و نوجوانان بزهکار – به عنوان عضوی از جامعه اسلامی- به استانداردهای بالاتر زندگی پایه ریزی و اجرا گردید. در طرح مذکور عموماً رویکرد به سمت مددجویانی است که زمینه جرم نداشته بر اثر حادثه به نوعی قربانی ناهنجارهای محیط اطراف خویش شده‌اند.
جمعیت امام علی(ع) تا کنون موفق به جلب رضایت خانواده اولیاء دم و تامین وجه المصالحه در بیش از ۳۵ پرونده شده است. هر سال رسم بر این بوده است که این طرح با برگزاری یک همایش در ایام تاسوعا تا اربعین همراه شود. در سال ۱۳۹۵، جمعیت امام علی(ع) شیراز، نشستی تخصصی با عنوان “نوجوان محکوم به قصاص، قاتل یا قربانی؟” را در تالار فجر دانشگاه شیراز با حضور اساتید حوزه روانشناسی، حقوقی و دینی و همچنین مسئولین وقت برگزار نمود.
از اهداف مهم برگزاری این همایش ها، آگاهی بخشی در سطح اجتماع برای بهبود شرایط مددجویان آسیب دیده می باشد. به طور مثال تلاش شده تا دیدگاه جامعه نسبت به کودکان بزه بهبود یابد و اجتماع این موضوع مهم را درک کند که نوجوانی که ناخواسته در یک نزاع خیابانی در یک محله ی حاشیه ای مرتکب قتل شده، می تواند اصلاح شود و به اجتماع بازگردد. یا توجه جامعه بر لزوم بهبود و ارتقاء قوانین برای کودکان و نوجوانان زیر هجده سال تاکید شود و با دعوت از نهادهای مسئول در این زمینه همچون قوه قضاییه، اداره ی زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت، خلاء های موجود در این خصوص بررسی شود.

.

.

https://life.sosapoverty.org

.

.
اهداف طرح طفلان مسلم:

  •  تلاش در جلب کردن توجه جامعه به مساله بزهکاری کودکان
  • بهبود رسیدگی به پرونده های بزه کودکان از نظر قضایی و احکام صادره
  • ترویج این پیام که هر بخشش سبب کاهش خشونت در کل جامعه میشود
  • حمایت و مددکاری دو خانواده ی آسیب دیده، خانواده¬ی مددجو و خانواده ی اولیای دم
  • کسب بخشش و پیگیری حمایت های پس از خروج برای نوجوانان آسیب دیده از بزه
  •  تلاش برای ارتقا و بهبود قوانین مرتبط با بزه نوجوانان.